FITNESS VOOR BEGINNERS: 5 HANDIGE TIPS!

Posted by Nieuws Reacties uitgeschakeld voor FITNESS VOOR BEGINNERS: 5 HANDIGE TIPS!

Als je wilt beginnen met fitness, kan het als beginner lastig zijn om te weten waar je moet beginnen en op moet letten. Hoe pak je dit nou goed aan? Moet je bijvoorbeeld elke dag gaan sporten en kruipend naar huis gaan?

Doordat het voor veel mensen onduidelijk is waar ze moeten beginnen, stellen sommige mensen het sporten zo lang uit dat ze er uiteindelijk helemaal niet meer aan beginnen. En dat is jammer! Fitness is namelijk een heel handig middel om je fit en gezond te krijgen.

Met dit artikel geven we je 5 handige tips die jou gaan helpen de juiste keuzes te maken.

TIP 1: VOLG EEN SCHEMA

Het volgen van een schema geeft je structuur en houvast. Vooral in het begin zul je dit nodig hebben om te weten welke oefeningen je gaat doen, hoe vaak en met welk gewicht. Vooral in het begin is dit ontzettend handig om te hebben, zodat je voorkomt dat je TE enthousiast aan de slag gaat. Veel mensen denken namelijk: hoe meer, hoe beter, maar het tegendeel is waar. Omdat je lichaam nog niet gewend is aan het trainen, is de kans op blessures een stuk groter.

TIP 2: ZORG VOOR VOLDOENDE RUST

Huh? Rust? Ik moet toch juist zwaar gaan trainen? Nee. De vooruitgang die je maakt maak je niet tijdens het sporten, maar daarna. Na je training zal je lichaam gaan herstellen van hetgeen wat je hebt gedaan. Dit is ook meestal de periode waarin je last kunt hebben van spierpijn. De periodes van rust tussen je wekelijkse trainingen, zijn de momenten waarop je je lichaam juist rust moet geven. Rust zorgt er namelijk voor dat je progressie gaat boeken en je geen blessures oploopt. Deze rust zorgt ervoor dat je de volgende keer weer beter kan trainen!

TIP 3: ZORG VOOR DE JUISTE TECHNIEK

Zoals je hebt gelezen is met name in het begin de kans op blessures groot. Dit kan door verschillende dingen komen, zoals: te zwaar trainen, teveel trainen of weinig rust nemen. Een hele belangrijke factor om blessures te voorkomen, is trainen met de juiste techniek. De juiste techniek zorgt er namelijk niet alleen voor dat je veilig kan trainen, maar ook dat je de juiste spiergroepen gebruikt. Wanneer jij je borst wil trainen, maar last krijgt van je rug, weet je dus dat er iets niet helemaal lekker gaat. Dit zijn allemaal signalen die je lichaam geeft dat je techniek niet goed is. Onze instructeurs kunnen je helpen met de juiste techniek en geven je handige tips zodat je de juiste techniek goed kunt onthouden.

TIP 4: HERHALEN, HERHALEN, HERHALEN

Een van de belangrijke factoren om uiteindelijk vooruitgang te gaan boeken, is te herhalen wat je doet. De vuistregel hierin is: wat je traint, dat verbeter je.

De eerste 4-6 weken dat je bezig bent met fitnessen, bevind je je in de ‘adaptieve fase’. Dit is de fase waarin je je lichaam de juiste techniek aanleert en je spieren en pezen wennen aan de intensiteit van je training. Daarnaast zal je co√∂rdinatie in deze fase ook steeds beter worden, waardoor je oefeningen steeds makkelijker worden en beter gaan.

Om op dit punt te komen is het dus belangrijk dat je blijft herhalen en blijft oefenen!

TIP 5: STEL EEN DOEL

Als je begint met sporten is het handig om jezelf een doel te stellen. Dit kan bijvoorbeeld een aantal kilo afvallen zijn of bijvoorbeeld wat breder worden. Misschien vind je het wel belangrijk om gezonder te gaan eten en kan dit al een doel op zich zijn. Het is dus belangrijk om te achterhalen wat jouw doel en motivatie is. Onze instructeurs kunnen je hiermee helpen en achterhalen hoe je dit doel op de goede manier kunt bereiken.